Hva er en sykkelsti?

I Norge har vi et bredt spekter av stier og løyper som brukes til sykling. Disse strekker seg fra smale dyrespor til opparbeidede turveier. Felles er at de sjeldent er designet for terrengsykling. Vi bygger stier som er laget spesielt for terrengsykling. Vi benytter velkjente metoder for å bygge bærekraftige stier som tåler mye bruk og dårlig vær, som samtidig gir en god sykkelopplevelse. Dette kan være alt fra smale håndbygde stier til sykkelløyper med store doseringer og andre sykkelelementer.

Overordnet mål med stibygging er å holde brukeren på stien, og få vannet ut av stien. Dette legger premissene for designet. For å designe en best mulig sti ser vi på mange faktorer, som topografi, jordsmonn, natur- og kulturverdier, og måler nøye hellinger for å sikre en bærekraftig trasé. En bygd sykkelsti skal kunne brukes uansett vær og i noen tilfeller uansett sesong. Den skal tåle mye bruk uten for mye vedlikehold og ligge fint i terrenget. Det viktigste er at den skal passe den brukergruppen den er lagd for og være morsom å sykle. For å bygge stier og løyper for terrengsykling trengs det kunnskap og erfaring innen stibygging.

Planlegging og prosjektering

Før spaden kan treffe jorda, er de mye som bør være på plass. Tillatelser, finansiering, konsept, trasévalg og byggesøknad, er alle ting som må gjennomføres. Vi bidrar i hele prosessen fra dere tar kontakt og frem til dere overtar anlegget. Det kan være alt fra en liten runde på en skoleplass til større destinasjonsutvikling. Kombinasjonen landskapsplanleggere og syklister gir en unik kompetanse på å utvikle og bygge sykkelstier i norske forhold, samtidig som vi tar vare på naturopplevelsen.

En god sykkelsti krever erfaring for å planlegge og bygge. Anleggene planlegges med en helhetlig tankegang for at sluttresultatet skal gi brukerne en så god opplevelse som mulig. Utforming, helning, terrengtilpassing, elementer og design er alle faktorer så må tas med i planleggingen. Vi finner den best egnede traséen, og gjennomfører stikking med flagg i felt, som vi bygger etter.

Våre kunder har ofte ulike utgangspunkt og behov, vi har gjennom årene samarbeidet med alt fra kommersielle kunder, som vil starte opp en sykkelsatsing, til kommuner og ildsjeler som vil ha sykkelanlegg i sitt lokalområde. Dette har gitt oss erfaring i å hjelpe kunder i mange forskjellige ledd av realiseringen av en sykkelsti.

Byggeprosess

Vi er selv syklister med erfaring og lidenskap for bygging av sykkelanlegg. Gjennom vår egen interesse for sykling og flere år med erfaring, har vi bygd opp en kompetanse som er avgjørende for å bygge best mulig sykkelsti. Gjennom planleggingsarbeidet er det detaljert planlagt hva som skal bygges, for å ta med dette ut i feltet, bruker vi hjelpemidler som klinometer og GPS for å stikke ut traséen til sykkelstien, som vi igjen bygger etter.

Hvem skal bruke stien, og hvor mange antas å skulle sykle på stien? Dette er helt avgjørende for hvordan man bygger et sykkelanlegg. Alle anleggene til Rekkje bygges med høy kvalitet, men det er forskjell på om man skal ha 1-10 eller 50 000 gjennomsyklinger i måneden.

Det kreves en helt annen oppbygging for å bygge stier og løyper for terrengsykling på Vestlandet til forskjell fra f.eks Gudbrandsdalen. Mens man ofte finner skrint med løsmasse og mye nedbør på Vestlandet, har man god jordsmonn og mindre nedbør i Gudbrandsdalen. Dette gir store forskjeller i konstruksjonsmetode, og pris.

Det er de samlede faktorene av topografi, grunnforhold o.l som avgjør hvilken grad av opparbeiding man trenger. To ytterpunkter er høy grad av opparbeiding og lav grad av opparbeiding. I våte områder og eventuelt tynt med løsmassedekke må løypene bygges nesten som en vei med omfattende grunnarbeid, masseutskifting, grøfter og rør. Toppdekke i grus, da blir det en høy grad av opparbeiding. På den andre siden er stier som bygges med stedegne masser med maskin eller for hånd en lav grad av opparbeiding. Vår maskinpark er skreddersydd for stibygging, både i høy grad og i lav grad av opparbeiding. *

Vi kan hjelpe deg igang!

Kommuner

Har byen eller bygden din et passende område? Kontakt oss om hvordan dere går fram for å få en sykkelsti!

Lag og foreninger

Idrettslag, sykkelklubber eller FAU-representanter. Kontakt oss, vi vil gjerne snakke med dere om stier og løyper!

Landskapsarkitekter

Vil dere integrere fremtidens idrettsanlegg inn i parker, skoler eller i bymiljø? Vi har kompetansen til å hjelpe!

Sjekk våre sykkelanlegg her!