Nilsbyen Terrengsykkelpark

Stianlegget rett sørvest for Trondheim har perfekt beliggenhet for effektiv og trygg utvikling for alle som er interessert i sykling.

Utbygger
Trondheim Velocipedklubb

Oppstart
26/04/2020

Bilde fra den blå stien Stivoli
Bilde fra den blå stien Stivoli

Nilsbyen Terrengsykkelpark ble påbegynt april 2020 og pågår fortsatt(2022). Parken er lokalisert på toppen av byåsen i Trondheim der den er tilknyttet eksisterende Nilsbyen Skiskytterstadion og eid av Trondhjem Velocipedklubb (TVK).

  • Anleggseier: Trondhjem Velocipedklubb

  • Grunneier: Trondheim kommune 

    Omfang og estimert verdi:

  • Grønn sti: 400m

  • Blå sti: 2800m

  • Rød sti: 1000m

  • Svart sti: 200m

  • Teknikkområde (bygget av tvk) 

  • Ferdighetsområde med dropsone og rock garden

  • Sum anlegget: 7 900 000,- + dugnadsarbeid

  • Kontakt: tvk@tvk.no

Sykkelanlegget i Trondheim gir 180 000 trøndere utfordringer på sykkel, uansett nivå og utstyr.

nilsbyen_drone3_280720.jpg

Siden Rekkje møtte Ola Ressel på stibyggerkurs i Byåsen i 2017 har mye skjedd. Rekkje begynte gravearbeidet i 2020 og nå er Nilsbyen Terrengsykkelpark en sykkelarena med et sterkt lokalt sykkelmiljø med økende rekruttering og et omfattende stinettverk.

Vi startet med å bygge 1 km med lyseblå sykkelsti, en av utfordringene var at skogforvalterne i kommunen ville beholde det biologiske mangfoldet i skogen, noe som gjorde at inngrepet måtte være så lite som mulig. Mange av trærne sto veldig tett og kommunen ville helst at så mange som mulig skulle stå igjen, dette løste vi med å bruke mindre maskiner enn man bruker i tradisjonelt anleggsarbeid kombinert med kompetanse vi har bygd opp over flere år med tilsvarende oppdrag. Hele stien er bygd med importert toppdekke og fyllmasse. Dette for å gjøre vannhåndtering lettere og for at stien skal kunne brukes lengre med mindre vedlikehold. Stien sto ferdig Juni 2020 og i løpet av 2021 hadde runden over 40 000 gjennomkjøringer.

Neste prosjekt var en litt mer utfordrende blå nedkjøring. Med godt doserte svinger og pumptrack-inspirerte partier krydret med noen trygge hopp ble stien en umiddelbar suksess blant de lokale syklistene. Mesteparten av stien er bygd i stedlige masser og med subbus som toppdekke. De to første måndene den var åpen (september-oktober) hadde den over 7500 gjennomkjøringer til tross for det våte og kalde høstværet. Vi rundet av 2020 med en rød og sort hopplinje, den har flere alternativer hele veien slik at alle kan utfordre seg selv.

I 2021 startet vi med å lage “Stivoli Retur”, en 500 meter lang klatre og nedoversti som enten kan sykles opp til “Navet” og videre til toppen av Stivoli, eller tilbake til stadioen med en leken nedkjøring. Navet er et sentrum i midten av sykkelanlegget, der er det god tilkomst for eventuelt helsepersonell eller maskiner og materiale for fremtidige dugnader. Videre begynte vi på en helt ny epoke for Nilsbyen Terrengsykkelpark; øvre del av B- og slutten av C-sløyfa. Denne delen av sykkelparken skal være mer utfordrende og mer naturlig enn de tidligere prosjektene. Stiene her blir bygd utelukkende med stedlig masse, mer håndbygd og vi prøver å beholde flere av røttene og de naturlige elementene som gir utfordring til mer dedikerte syklister. Øvre del av B-sløyfa er en slags pump track-rundbane-hybrid. Alt dette kombinert med de samme målene vi har for bærekraft og brukervennlighet. Disse åpner for bruk våren 2022 og kommer til å være perfekte stier å leke seg på når resten av marka er våt og man vil sykle med god samvittighet.

Nettside: Nilsbyen.no

IG: @Nilsbyen_terrengsykkelpark

Embed Block
Add an embed URL or code. Learn more

 

“Rekkje Stiutvikling er en aktør som tar bygging av løyper for terrengsykling seriøst. De er en gjeng dedikerte syklister som setter sykkelopplevelsen i sentrum. I tillegg har de et konstant fokus på at løypene som bygges skal være solide, og tåle både vær, vind og hard bruk.”

— Ola Ressel

Bygging av dropsone og ferdighetselementer sommeren 2020.

Bygging av dropsone og ferdighetselementer sommeren 2020.

 
Første ukene i mai 2020 bydde på uvante utfordringer, 25 cm nysnø i terrenget var en overraskelse vi kunne vært foruten. Til tross for dette hadde vi jevn fremgang gjennom hele perioden.

Første ukene i mai 2020 bydde på uvante utfordringer, 25 cm nysnø i terrenget var en overraskelse vi kunne vært foruten. Til tross for dette hadde vi jevn fremgang gjennom hele perioden.

Ikke helt ukjente Henrik Kippernes og Ola Kjøren tester Olalia. A-linjen på bildet ble bygd på stibyggerkurs og på dugnad.

Ikke helt ukjente Henrik Kippernes og Ola Kjøren tester Olalia. A-linjen på bildet ble bygd på stibyggerkurs og på dugnad.

 
Deler av Stivoli, vi hadde en teller montert ved inngangen og på én dag høsten 2020 var det over 1600 gjennomkjøringer. Over 10 000 runder ble syklet fra sent September og gjennom høsten.

Deler av Stivoli, vi hadde en teller montert ved inngangen og på én dag høsten 2020 var det over 1600 gjennomkjøringer. Over 10 000 runder ble syklet fra sent September og gjennom høsten.

Nilsbyen Terrengsykkelpark


7026, Trondheim

 
Next
Next

Hemsedal Rides